08 mars 2014

Alle gode ting er 3

Det sies at alle gode ting er 3 -
jeg satser på at det er en liten sannhet i det utsagnet.



I år er det nemlig 3. året jeg skal igang i drivhuset - 
og når man starter helt uten å kunne noen ting - så håper jeg at jeg i år -
har prøvd og feilet såpass mye de foregående årene , at det i år 
bare blir suksess.....hehe....det er lov å drømme :-)

 

Det første året fikk jeg masse grønne tomater og en plante som var så frodig at den gikk nesten opp til taket...hehe...det var før jeg visste at den måtte knipes :-)


Toppet det hele med å fjerne alle de store bladene og ikke nye skudd - 
så da ble det mange mange nye stoooore blader , men lite tomater..
så det har jeg ihvertfall lært meg nå.




For i fjor sommer ble det masse masse modne tomater og agurker -
 ble stolt av meg selv da :-) 
Da husket jeg å knipe bort nye skudd og klippe av toppen så den ikke ble altfor høy..
Så moro når man får det til :-) 

I fjor hadde jeg et eksperiment - da kjøpte jeg 2 urter av alle slagene jeg bruker.
Den ene ble plantet i krukke og satt ut - den andre ble plantet og satt i drivhuset.


Det ble et ganske lærerikt prosjekt - for da var det lett å se hva som likte seg best ute og ikke.
Så det er et godt tips...



Jeg er såvidt i gang med å planlegge hva drivhuset skal romme i år ... gleder meg !!!


I tillegg har jeg prøvd meg på grønnsakshage i fjor  - hehe - det ble det så som så med.
Er ikke utstyrt med altfor grønne fingre - men man lærer så lenge man lever -
så satser på at det blir en smule bedre i år enn i fjor - og da det blir det ett steg nærmere målet.


Det eneste jeg kunne skryte av å være selvforsynt med fra grønnsakshagen i fjor sommer var salat - 
og den var veldig god. Så den får jeg plante igjen i år.


Mens purre - gulrøtter - løk og reddiker var ingen suksess. Her må jeg ha gjort noe feil...?
Har du gode tips å komme med - mottas de med takk :-)
Jeg har erfart at det er de små tipsene som gjør at det blir suksess eller ikke - 
så har du noen gode tips - del de gjerne med meg. Da blir jeg veldig glad :-)

Det hadde vært såååå moro å fått det til :-)





2 kommentarer:

  1. Så herlige sommerbilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det...
      Det er så godt å se at det snart kommer en ny tid og at vinteren snart er over.

      Ha en fin fin dag :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)