07 april 2015

Vi har fått oss jaktbu på fjellet...

Vi har fått oss jaktbu på fjellet -
og i påska fikk jeg endelig anledning til å opp å 
ta den i nærmere ettersyn.


Når jeg sier at vi har fått oss en jaktbu -
så er det litt feil - for vi har eid den i alle år,
men dette er en jaktbu har vært utleid i snart 30 år -
sammen med jakt- og fiskerettighetene som 
hører til gården.
Nå har vi avluttet alle leieforhold og skal disponere både jaktbua og
 jakt- og fiskerettighetene selv.

(zoomer du på dette bildet - ser du reinsdyra )

Det blir spennende å ta den i bruk -
og jeg er spent på hvordan det blir å være her oppe i fjellheimen -
for jeg har kun vært på denne jaktbua et par ganger 
når jeg var lita jente
 (hehe...og det begynner å bli snart 40 år siden sist jeg overnattet her oppe  -
så tida flyr.....)


Det som er litt morsomt er at de få gangene jeg har vært i området her -
så har jeg alltid sett reinsdyr.
Slik var det når jeg var lita jente og gikk hit -
og jeg husker fortsatt hvor stas det var.....

Og jammen ble jeg møtt av reinsdyr nå i påska også.


3 store flokker var i området -
så det var en fin måte å bli hilst velkommen til fjells på..

For å kunne ta den i bruk jaktbua til sommeren -
er vi avhengig av at vi får kjørt inn alt vi trenger med snøscooter 
nå en av de førstkommende helgene.
Så det er neste prosjekt -
å få fraktet inn vedsekker - madrasser - sengetøy - propan - beis  og litt proviant - 
slik at vi kan være der i sommer og til høsten i jakta...

Når alt det aller nødvendigste er kjørt inn og på plass på jaktbua -
så er neste prosjekt å gjøre den bitte-littegranne koselig innvendig -
det er viktig for meg :-)


På sommeren bruker vi ca 1 1/2 - 2 timer på å gå hit -
og på vinteren er det ca 1 time med snøscooter - 
så den ligger ikke akkurat lett tilgjengelig.
Heldigvis så slipper vi å snu å gå ned igjen neste gang vi er her -
da kan vi komme inn i en varm bu - få oss litt mat og en god natts søvn -
det blir stas - jeg kjenner det :-)

Jeg gleder meg allerede....







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)