09 februar 2015

16 søte små....

De siste ukene har jeg vært travelt opptatt med å være jordmor -
for vi har nemlig fått 16 skjønne mohair-geitekillinger.


Det ble hele 6 tvilling-par -
det var så utrolig moro :-)


Vi hadde håpet at vi ihvertfall fikk 1 sett med tvillinger -
det er normalen ,
men i år ble det altså 6 tvillingpar.
Så utrolig GØY !!!!


Nå er det helt fullt i fjøset -
det er mor og barn i alle båsene som er -
og det ligger killinger i alle hjørner og sover.
Det kommer nok til å bli full rulle utover vinteren -
med killinger som leiker og hopper rundt i båsene.


I den store båsen vår -
så ligger alltid killingene sammen i klynger og sover.
(den ene ligger i sola og varmer seg )
Se så skjønne da :-)


Men det skal ikke så mye til før de blir vekkt og da er det 
full rulle med løping
og herjing -
til mødrenes store fortvilelse.


Heldigvis har alle fødslene gått bra -
mødrene er i god form og 
det er kun 1 tvillingpar som foreløbig trenger litt melk i tillegg.
Så da har vi vært heldige :-)


Jeg skal ikke legge skjul på at jeg stresser litt når kjeeingen nærmer seg -
for jeg er alltid litt redd for at killingene skal sitte fast.


I år har det kun vært 1 som trengte hjelp til å komme ut -
og det klarte jeg helt selv.
Så da var jeg stolt :-)


6 kommentarer:

  1. Gratulerer med vel overståtte fødsler og 16 flotte geitekillinger! Nå fikk jeg virkelig vårfølelse, nytt liv :). Jeg blir som regel både stanget og bitt av geiter...men det har vel minst like mye med meg å gjøre (pyse) som geitene ;). Må være herlig å se all energien og livsgleden de har :). Pam

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Det hopper og spretter rundt i fjøset nå og vi håper virkelig på en tidlig vår i år - så de kan få lov å ut å utforske litt. Det er ingen tvil om at dette er et veldig sikkert vårtegn :-)
      Så uheldig du har vært med ditt møte med geiter - det slipper vi gudskjelov unna her :-)
      Stort sett alltid greie å hanskes med :-)
      Du hadde laget deg et så nydelig teppe - så flink du er :-)

      Ønsker deg en fin fin dag :-)

      Slett
  2. ååå, for en herlig gjeng!! gleder meg sånn til å komme i gang her også :) Ble jo bare to i fjor, krysser fingra for at det blir litt lere nå.

    så bra at alle gikk så greit

    SvarSlett
    Svar
    1. JA det skjønner jeg at du gleder deg til - det er så utrolig koselig med de små :-)
      Vi har vært heldige i år - det har blitt 17 killinger nå....veldig moro men også fryktelig slitsom med nattevåk i så mange uker...
      Lykke til med kjeeingen :-)

      Lena

      Slett
  3. Oh, they are so beautiful !

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)