10 mai 2016

Italiensk brytebrød

Lyst til å bake noe godt ??
I dag deler jeg en ny oppskrift -
som passer godt nå på sommeren.


Dette brytebrødet falt i smak hos både liten og stor her i huset.
Når det er varmt smaker det ofte med litt enkle retter - salater - supper o.l 
og da passer det med dette brytebrødet inntil.
Det er like godt til enkle sommer-retter eller
bare helt fersk fra ovnen med urte-smør på...



OPPSKRIFT PÅ ITALIENSK BRYTEBRØD :

50 pakke tørrgjær
2 ss honning
2 dl vann (37 grader )
5 dl melk (varmes til 37 grader)    
1/2 dl god olivenolje

1 kg hvetemel
1 ts salt


Rør ut gjæren i all væsken (sjekk at temp ikke overstiger 40 grader ) og tilsett salt og hvetemelet.
Eltes godt - før det settes til heving (ca 1 time)

Deigen er litt klissete - så jeg smurte steinbenken med olje -
før jeg hvelvet ut deigen (evt bruk litt mel under )

Lag en pølse og skjær ut emner som blir så stor som en golfball når den rulles.

Lag 4 skåler :


Skål 1 : Soltørket tomat
              Skål 2 : revet parmesan sammen 
                              med et hvitløksfedd som er presset
Skål 3 : Olivenolje      
Skål 4 : finhakket urter - eks:
basilikum - oregano og persille (bruk det du har )



Dypp hvert emne i olivenolje - før du velger en av de andre skålene-.
På den måten får du forskjellige toppinger på de ulike emnene - 
jeg tok også og lagde noen som er fylt med mozarella ost (skjær en liten bit og legg den i midten før den formes ..)

Når du er ferdig - legges emnene i den formen du ønsker på brytebrødet.


Sett til heving med plastikk over og et kopphåndkle over... ca 1 time


Stekes på 225 grader - på midterste rist i ca 20 minutter


Jeg serverte urtebrødet m/ hjemmelaget urtesmør og hvitløksmør
m / kyllingsalat til :-)


BON APPETIT






13 kommentarer:

  1. Den så utrolig godt ut. Den må jeg prøve en gang. Takk for at du deler oppskrift♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er kjempegod - absolutt verdt å prøve :-)
      Så en liknende oppskrift her om dagen som hvitløksbrød - skal teste den oppskriften også en dag. Og dele hvis den faller i smak :-)

      Slett
  2. Beklager. Skjønner ikke hvorfor kommentarene mine kommer 2 ganger :-(

    SvarSlett
  3. Måtte bare prøve denne oppskriften i går. Hadde det jeg trengte og satte i gang. De var jo bare så utrolig gode. Blir ikke siste gang de bakes her i huset ❤
    Takk for at du deler❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har fått testet oppskriften og at den falt i smak :-)
      Var verdt jobben å lage - her ble det focaccia i går :-) Ikke så verst det heller :-)

      Slett
  4. Kommer til å blogge om det og linke deg til innlegget om det er greit for deg. Det var absolutt verdt å lage. Så myke inni og sprø på utsiden. Mannen i huset gikk og smugspuste og sa det måtte jeg bake mer av 😍
    Focaccia er utrolig godt det også. Spesielt godt å dyppe i dipp jeg kjøpte i en italiensk delikatesse butikk i Tyskland😍

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare moro hvis du legger det ut :-)
      Jeg så ikke meld før nå - har vært ute i hele dag :-)
      Da gleder jeg meg til å se innlegget etterhvert :-)

      ps..jeg klarer ikke å laste opp bilder på bloggen i dag - har du noe trøbbel med det i dag.. SKjer ingenting når jeg trykker på bildet - kommer bare opp en tom ramme og med et kryss oppe i høyre hjørnet så jeg får kun lukket den igjen..Merkelig..

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Kommer til å blogge om det og linke deg til innlegget om det er greit for deg. Det var absolutt verdt å lage. Så myke inni og sprø på utsiden. Mannen i huset gikk og smugspuste og sa det måtte jeg bake mer av 😍
    Focaccia er utrolig godt det også. Spesielt godt å dyppe i dipp jeg kjøpte i en italiensk delikatesse butikk i Tyskland😍

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)