03 mai 2016

Focaccia m/hjemmelaget Aioli

I dag tenkte jeg skulle dele min favoritt-oppskrift med dere :-)



Focaccia smaker himmelsk godt -
og passer utrolig godt til tilbehør til mange forskjellige typer mat.


Oppskrift på Focaccia :
1 pk tørrgjær
6 dl vann
1 ts salt
1 ts sukker
1 kg hvetemel
1 dl god olivenolje
Til topping :
3 ss grovhakket urter
1 ss flak-salt
10 sorte oliven - kuttes
fetaost
10 små tomater

Stekes på nederste rille : 225 grader i ca 30 minutter


Her har jeg laget en variant med fetaost - oliven og små tomater -
og ferske urter - toppet med olivenolje og flaksalt...

Det hender også at jeg lager den helt "plain" -
uten annet enn en god olje på toppen og flak-salt.


Prikken over i'en er hjemmelaget Aioli inntil til.

 Oppskrift på Aioli :
2 pk ekte majones
4-5 fedd hvitløk
1 ts sukker
2 ts god sennep
smak til med urtesalt og pepper.




Focaccia er supert som tilbehør inntil sommermat -
som f.eks forskjellige salater og spekemat :-)

BON APPETIT

2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig hilsen, som gjorde at jeg fant bloggen din. :-)
    Det er ikke så mye data eller blogging på meg i disse travle vårdagene, men jeg gleder meg til å bli bedre kjent med bloggen din, neste regnværsdag. :-)
    Ha en strålende ferie på ANFI, når tiden kommer. Det blir nok deilig tenker jeg.
    Ha en fortsatt fin dag! :-)
    Line

    SvarSlett
  2. Hei. Så gøy at du fant meg så jeg fant deg :) Koselig blogg du har da og vi har jo noe felles , hunderase, stoler og sauer. Jeg har Gammelnorsk Spelsau , bare tre stykker da , til kos og nytte. God lørdag til deg ! Du har fått en ny følger :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)