03 november 2013

Lefsebakst på Lisland i helgen....

I helgen har det vært lefsebakst her på Lisland -
 vi har bakt det vi kaller "Tinn-lefser".
Tinn-lefser er laget på poteter og serveres gjerne med rakefisk til,
 men jeg syns den smaker helt nydelig med smør og sukker på.



Det som er litt gøy med Tinn-lefsa er at det ligger så mye prestisje i hvordan man lager den -
at det nesten har vært umulig å få oppskrift på den.
Jeg har vokst opp med at lefser hørte til jul -
og i min barndom var det lefser i høye stabler på hver eneste bordsetning gjennom hele julen.
Og gjett om vi koste oss...
Stakkars Gomo (min farmor) - hun har nok brukt mange mange dager på å bake lefser 
for å holde oss med lefser gjennom julehøytiden.
Jeg kan aldri huske at hun var gjerrig på lefsene sine - 
og i dag skjønner jeg hvor mye jobb som ligger bak.



Gomo hadde aldri eget bakste-hus - så hun hadde takka si stående ute i yttergangen -
så hun stekte lefser der.
Jeg var kun med på lefse-bakst med henne et par ganger -
og da var jeg ganske liten.......så jeg husker ikke hvordan hun lagde de.
Men smaken den husker jeg fortsatt...
- og jeg bruker selvfølgelig Gomo sine gamle kjevler når jeg baker
de gjør fortsatt nytten sin :-)
(de fant jeg da jeg ryddet stabburet )


Det som er så morsom med Tinn-lefser er 
at nesten hver eneste bakste-kjerring har sin egen oppskrift -
og den er nesten litt "hemmelig".
Men heldigvis har det blitt mer og mer fokus på tradisjonsmat med åra og 
endelig har det vært mulig å få tak i oppskrift.
Det har blitt fokus på holde tradisjonene i live og
de fleste deler raust av sin kunnskap nå...
Det er så gøy - 
for endelig har vi klart å få tak i en god lefse-oppskrift.


Og den oppskriften vi fikk prøve i år - 
er den beste vi har prøvd hittil.
Enkel deig å holde på med og helt nydelig smak...
Jeg er ingen dreven lefsebaker -
men jeg har alltid hatt lyst til å lære meg den kunsten.
Så jeg har gått på kurs på Raulandsakademiet for å lære litt mer om takke-bakst og 
baking i steinovn.
Det ga mersmak..
Så nå er vi 3 venninner som prøver oss på lefsebakst hvert år -
da setter vi av 1 helg og samles.
Så koselig :-)



I år begynte vi på torsdag med å lage deigen -
så har vi bakt både fredag - lørdag og søndag.
Og nå tror jeg at jeg at denne gangen har jeg laget nok lefser -
til at jeg kan være like raus med lefsene mine
som Gomo var...
Det føles veldig godt...

Siden vi fortsatt ikke har noe bakste-hus på gården -
er huset litt snudd på hodet -
og siden vi er 3 stykker som er like lystne på å lære -
måtte vi jo ha 3 bakeplasser og 2 takker.
Så det er bittelitt kaos i kjøkken-området om dagen...
Men det spiller ingen rolle -
vi har jo klart det !!!!!!
Jeg er så glad og stolt !!!
Endelig klarte jeg å få det til :-)

15 kommentarer:

  1. Så fine lefsene dine ser ut :) Vet av erfaring hvor mye jobb det er og hvor godt det kjennes å ha nok lefser til jul. Jeg pleier å bake kling etter en gammel oppskrift fra Vest-Telemark. Noen ganger går det som en drøm og andre ganger er de vanskelige å kjevle. Har lurt på om det kan ha med melet å gjøre. Det blir nok en bakstedag når jeg er tilbake i Norge i slutten av november :) Takk for god inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Så artig at du pleier å bake kling - det er jo så godt :-)
      Tinn lefsa er nok litt mer beregnet som mat-lefse - men den er også veldig god med smør og sukker på...
      Vet alt om at det innimellom er vanskelig å kjevle ut - for dette er første året jeg har fått det ordentlig til..
      De 2 andre gangene jeg har prøvd - har det vært veldig varierende resultat.
      Men øvelse gjør mester - sies det :-)
      Du får ta deg en bakedag når du er tilbake i Norge igjen - det hører med til julestria :-)

      Ha en fin fin dag :-)

      Slett
  2. :-) Ingenting er som lefser og nok av dem til å være raus. Tenker dere har kosa dere i helga og når kjøkkenet er kommet i orden igjen og du har fått satt deg ned så kommer DEN følelsen - stolt, glad,og ikke minst en god følelse av å ha mestret noe man har hatt lyst til å kunne lenge. Jeg venter 14 dager før den store lefsehelga skal starte her. Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har kost oss veldig :-) Og nå er huset på plass igjen også :-)
      Du er jo en racer på lefser har jeg sett - moro det at tradisjonene holdes ved like....
      Pleier du å veie emnene dine ??? I såfall vet du hvor mye de må veie for at de skal fylle hele
      takka på 60 cm ???
      Det var moro denne gangen for vi klarte endelig å få det til - de forrige gangene vi har prøvd tror jeg ikke vi har hatt noen god deig...så moro når det funker :-)

      Ha en fin dag

      Slett
  3. Så flinke dere har vært! Lefser av alle slag er fantstisk tradisjonsmat. I år blir vårt første forsøk, mannen og jeg. Det blir i første omgang flatbrød og lefse til julespa. Svigermor har vært bakstekjerring i alle år men etter at svigerfar døde har hun mistet piffen og vil ikke eller orker ikke lære oss kunsten. Bygdekvinnelaget har selvfølgelig ikke kurs iår heller, menvi skal nok få til noe og hverfall ikke gi oss :-) tenker det blir mye prøving og feiling og mye mel rundt forbi. Pam :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at dere skal prøve dere på lefse bakst dette året...det er veldig moro.
      Vi har sliti litt med å få det til , men vi hadde aldri gjort det før og tinn lefsa skal helst ikke ha så mye mel i så den har så lett for å ramle fra hverandre under kjevling....
      Men flatbrød var bare moro - det gikk som en lek :-)
      Dette klarer dere og kanskje kommer Svigermor med noen lure tips på veien..

      Ha en fin dag :-)

      Slett
  4. Så flinke dere har vært Lena. Lefsene ser helt nydelige ut. Har faktisks aldri laget lefser selv. Men mamma har mormors gamle oppskrift på tinnlefsa og bakt den når mormor måtte gi seg med bakingen. Vi håper vi får satt av en dag før jul hvor vi kan bake sammen og jeg kan lære av mamma som igjen lærte av mormor. Synes det er viktig at tradisjonene holdes vedlike.
    Og ekstra moro er det jo når en har såpass mye at en kan dele med seg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro Janne, - at dere har den gamle oppskriften etter din mormor :-)
      Det er gøy når tradisjonene holdes vedlike gjennom generasjoner -
      da må dere kose dere med bakedagen deres :-)
      LEfser hører liksom til jul det - ihvertfall for meg :-)
      Ha en fin fin dag :-)

      Ps... så gøy at du hadde lagt ut oppskrift på klutene dine - de ser helt supre ut..
      Skal prøve å lage en og se om jeg får det til :-)
      Tusen takk for at du delte :-)



      Slett
    2. Så koselig at du tar turen innom bloggen min :) Har nå lagt ut nok en klutoppskrift ;)

      Ha en fin dag!

      Slett
  5. Så morsomt og koselig å lese! Og lefsene så virkelig gode ut! Potetlefser er best:) Det er også tradisjon på Hadeland. Du kunne ikke skrevet om hva som er den tradisjonelle julematen, altså på Juleaften, i Tinn? Vi har liksom ikke helt funnet "vår" julemat ennå. Har prøvd alt fra sushi (!) til and og ribbe. Men kunne godt tenkt meg å prøve litt fisk og litt kjøtt. Litt forskjellige retter. Desserten har vært riskrem (mammas oppskrift) for den elsker alle! Så det har blitt tradisjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      Så morsomt å høre at du og er vant til potetlefser fra Hadeland :-)
      Jeg og syns de er best..
      JEg var inne på bloggen din her om dagen og leitet igjennom for å finne tortilla-lefsene - det skal jeg prøve en dag.. Taco er en skikkelig slager her i huset- så den oppskriften skal jeg prøve..

      Jeg kan godt ta et lite jule-innlegg snart på hva slags mat som vi pleier å ha.
      jeg har nemlig alltid en test-middag i forkant så jeg får testet om oppskriften sitter fra året før.
      Det må jeg - siden julaften stort sett feires her på Lisland og det er meg som er dagens "kokk"...
      Åååå Riskrem - får vann i munn bare jeg hører ordet ... Det er det beste jeg vet :-)

      HA en fin fin dag :-)

      Slett
  6. Tusen takk for koselig kommentar!!!
    Det er vakker Bjørkheimstølen jeg viser i bloggen min!
    Faktisk en inspirasjon ༺♥༻
    Beatrice

    www.bea-nype.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg kjente igjen - Bjørkheimstølen - som "Sprossa" har restaurert.
      Den er helt fantastisk - for en sjel og for et stykke arbeid og innsats som er lagt inn.
      Den har vært i både Lev Landlig og i Hytte liv - så jeg har saumfart bildene etter detaljer og ideer.
      Syns den er såååå koselig :-) Så det var litt moro at den plutselig dukket opp på bloggen din og :-)

      Ha en fin dag :-)

      Slett
  7. Flotte lefser du har bakt. Jeg har en oppskrift på min blogg - men - det er visstnok kråtekaker jeg har bakt:) Gode er de uansett.
    Nå har jeg kost meg med bilder og tekst fra Paristuren, beundret skjønne mohairsauer, og sett på de koselige bygningene deres. Kanskje en dag du får flytte inn i det gamle huset, man vet aldri:)

    Ha en fin novemberdag.

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselige kommentar :-)
      Så spennende at du har en lefseoppskrift inne hos deg - da skal jeg inn og se.
      Det er jo så mange varianter - og alle er gode på sin måte. Spennende - det skal sjekkes ut :-)
      Alltid moro med nye tips.....
      Så spennende at du har tatt deg en god titt på bloggen - da håper jeg du tar turen innom igjen en annen gang også :-)

      Ønsker deg en kjempefin helg :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)