29 oktober 2013

Heldigvis trenger ikke vi SOLSPEIL....

I morgen er det åpning av solspeilet på Rjukan og 
det er duket for STOR presseomtale -
så Tinn og Rjukan blir virkelig satt på kartet om dagen...
Det er GØY !!!!!

Les om solspeilet her 


Selv om vi bor i Tinn er vi heldigvis så heldige at 
vi har sola det meste av året...
I dag har gården badet i sol og
vi krysser fingrene for at vi våkner til skyfri himmel i morgen
og at Rjukan får vist frem det nye solspeilet sitt.
Jeg er vokst opp på Rjukan og 
husker godt hvor stusselig det ble nede i dalen når sola forsvant -
men jeg reiste til fjells for å stå på ski så fort jeg hadde sjansen -
og der var det jo sol...
Så det er en unik mulighet vi har -
at fjellet ligger 10 minutter unna.
Det er ren luksus !!!


Det begynner å merkes at det er høst
og det syns....
Trærne begynner å miste det meste av blader
og du ser at naturen begynner å gå i dvale.


Morelltrærne har fortsatt litt blader igjen -
i nydelige høstfarger..


Gamlehuset på gården - ligger høyt 
med utsikt over bygda..
Mitt drømmehus....
(sukk....)
som jeg så gjerne skulle restaurert og flyttet tilbake til...


Gamlehuset er bygd i 1652 -
og fortsatt fungerer det som bolig.
Vi har det som utleiehus om dagen -
så det er fortsatt fullt beboelig..


Eplene er plukket ned og sendt til pressing...


Her er Mira ute i finværet....


hun nyter de deilige luktene......


og ruller seg i gresset....


tror nok Mira også liker utsikten fra gården...
Her sitter hun og ser utover bygda -
nydelige jenta mi :-)


8 kommentarer:

  1. Jeg ser fine billeder af jeres høstfarver. Kan det virkelig blive til sol på rjukan med et solspejl ?? Vi synetes altid det var så trist i byen om vinteren, mørke - mørke. - vi var jo mest på besøg om vinteren, jul og påske.
    sender kram
    mormor DK

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant :-) i morgen blir det sol på torget på rjukan.. Du har kanskje ikke de norske tv- kanalene men i dag var det med i god morgen Norge på tv2.. Nå er det presse fra hele verden på rjukan - så i morgen blir solspeilet på rjukan å finne i de fleste av avisene.. Nå krysser de fingrene for sol og fint vær !!!! Jeg skal legge ut link jeg - så kan du inn og lese om solspeilet :-)

      Slett
  2. Ja, spennende ting skjer på Rjukan nå det er sikkert og vist. Var er en kjapp tur på byen i går og har aldri sett så mye pressefolk.

    Så utrolig flotte bilder du tar. Men jeg forelsket meg i bilde av Mira hvor hun sitter og nyter solstrålene. Herlig bilde var det <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er utrolig spennende !!!
      I år blir vi virkelig satt på kartet - med solspeil og ikke minst 2 episoder av 71 grader nord.. Det var Tinn på sitt beste altså... Det er så moro :-)
      Vil tro at det kryr av presse der nå ja....
      Mira er ganske fotogen hun skjønner du - sitter der hun får beskjed om - men så ble det kjedelig og da måtte hun rulle seg litt rundt :-) herlig frøken det der - noe helt for seg selv :-)

      Ha en fin fin kveld :-)

      Slett
  3. Så mange kjempefine og stemningsfylte bilder! Hunden deres er jo så fin:) Og gamlehuset ser så fint ut! Skjønner godt at du drømmer om å flytte tilbake dit! Det blir spennende i morgen med solspeilet! Og så bra at det har fått så mye omtale og oppmerksomhet! Ha en fin høstkveld (Her er vi uten vann i kveld, en vannledning er lekk eller noe. Men det er kommunalt vann så det blir fikset. Deilig!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Gamlehuset er drømmen - der liker jeg meg så godt :-) Men det hadde nok blitt en omfattende restaurering.
      Og det må nok vente litt... hehe... har nok med å planlegge seterbu om dagen jeg. Det er vanskelig nok det :-)
      Solspeilet blir utrolig spennende - så det i aksjon en dag jeg var oppover - og det blir kult altså :-)
      Så kjedelig uten vann - men da er det kjekt med kommunalt nett - så blir det fikset opp i. Får håpe det ikke tar så lang tid da :-)

      Ha en fin fin kveld :-)

      Slett
  4. Så vakkert det er i Telemark nå og på gården hos dere. Jammen er dere heldige som bor i så fine omgivelser og nyter den fargerike høsten, selv om den er på hell. Alle årstider har sin sjarm. Takk for at du deler både bilder og drømmer med oss. Det vekker så mange gode følelser og lengsler hos meg :)
    Ønsker deg en fortsatt fin høst med mange gode stemninger :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig fine ord :-)
      Det er alltd så koselig å få tilbakemelding - og hyggelig å høre at det jeg deler "faller i smak"...
      Det setter jeg veldig stor pris på :-)
      Vi er veldig heldige som bor i et land med 4 årstider - alle er jo vakre på hver sin måte...og alle må nytes på hver sin måte...og
      Ønsker deg en kjempefin helg...

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)