01 juni 2015

Oppskrift på Foccacia m/ "hjemmelaget" Aioli

Dette er blitt en favoritt om dagen :-)
Nybakt foccacia servert med spekeskinke - brie - tomater  - basilikum og 
hjemmelaget aioli :-)

Smaker helt himmelsk !!!


Oppskrift Foccacia :

6 dl vann
1 dl god oliven-olje
2 pk tørr-gjær
(røres sammen)
1 ts salt
1 ts sukker
1 kg hvetemel

Eltes sammen - jeg bruker alltid maskin.

Deigen skal helst bli litt løs -
på slutten av eltingen tar jeg i litt ekstra olje og kjører bare et par omdreininger før jeg
setter den til heving.

Etter heving heller jeg deigen over i en stor ildfast form -
fordeler deigen utover og bruker fingrene til å lage små groper i deigen.
Bruk en god olivenolje og fordel utover.
Jeg syns det er godt å bruke litt sorte oliven - fetaost og små tomater i.
Disse kutter jeg bare i små biter og dytter ned i deigen.
Strø Maldon-salt på toppen.

Etterheves litt på benken...før den settes i ovnen..

Stekes på 200 grader - (midt i ovnen)
i 30 minutter

Oppskrift  "hjemmelaget"Aioli :

2 pk mills majones
3-4 fedd hvitløk ( presses i hvitløkspresse )
1 ss god sennep
1 ss rømme
salt + pepper

Alt blandes sammen og smakes til :-)
(Ps.....Denne smaker så godt at jeg har valgt 
å ikke lage den helt fra bunnen av )

BON APPÉTIT :-)


2 kommentarer:

  1. Det så utrolig godt ut og oppskriften skal prøves ut :-)

    Wibece

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjempegodt :-) Så du burde absolutt prøve oppskriften - veldig enkel å få til :-)
      Lykke til :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)