27 juli 2013

Hjemmelaget jordbær-syltetøy

Forrige dagen fikk jeg endelig tak i "lokale" jordbær og 
da måtte jeg igang å lage syltetøy.
Det er så deilig å ha til vinteren.


Jeg er mest glad i "rørte" jordbær.
Da pleier jeg bare å bruke maskinen min ,
så jeg får kuttet bærene litt opp...




Etter at bærene er litt oppkuttet tilsetter jeg kun littegranne sukker -
da blir det ikke for søtt og 
i tillegg er det en ganske sunn utgave av syltetøy.


Rører sukker og bær sammen og
tilsetter litt hele bær tilslutt...


Nå er fryseren fylt opp med mange glass med
jordbær-syltetøy...


Det kommer til å smake godt utover vinteren...
Mmmmmm.....

2 kommentarer:

  1. Hei hei! Det er deilig med hjemmelaget jordbærsyltetøy på vinteren - sommersmak:-) Jeg måtte kikke litt inn i drivhuset ditt også. Så flotte tomatene dine har blitt. Nå kan man gå ut hver dag og hente seg en tomat eller to. Agurkene trenger masse vann opptil 2,5l hver dag. Jeg fikk et vanningsanlegg og det har vært gull i sommer.
    Ha en god og fin helg - kos dere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)
      JA nå gror det i drivhuset - det er veldig moro..
      Det modnes nye tomater hver dag og jeg kan følge fra dag til dag hva som skjer...
      Selv agurkene er i full vekst - så det blir moro å følge utviklingen.
      Vanningsanlegg er nok gull i disse tider ja - det må nok vurderes...
      TAkk for tipset av vann til agurkene - det er nok minst det de får i løpet av dagen..
      Så kanskje derfor de trives så godt i år..

      Ha en fin helg :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)