14 august 2014

Luftige horn m/oppskrift

I går bakte jeg noen luftige horn 
og oppskriften tenkte jeg at jeg ville dele med dere.


  • 100 gr. smeltet smør
  • 4 dl melk (jeg bruker alltid H-melk )
  • 2 egg
  • 800 gr hvetemel
  • 1ss sukker
  • 1ts salt
  • 1 pk tørrgjær 

Jeg startet med å smelte smør -
når det er ferdig smeltet - heller jeg melken oppi sammen med smøret -
( da blir stort sett temperaturen på blandingen 40 grader - hvis ikke varmes den forsiktig littegrann)


I bakebollen blandet jeg alt det tørre :
hvetemel - sukker - salt - tørrgjær

Tilslutt tilsatte jeg den oppvarmede væsken opp i bakebollen sammen med 2 egg -
eltet godt (5-10 min)

Deretter satte jeg deigen til heving med plast over ( ca 45 minutter )


Etter 1.heving - delte jeg deigen i 2 -
kjevlet ut 2 sirkler som jeg delte i 8 snipper og rullet sammen.





PS...husk å legg skjøten ned (som på bildet)

Deretter etterhevet jeg hornene på stekeplatene i ca 30 min -
før jeg penslet de med egg og strødde valmuefrø over.







Hornene stekte jeg (midt i ovnen)  
210 grader i ca 14 min (over og undervarme )



De smakte kjempegodt og er verdt å prøve :-)
Lykke til !!!!


5 kommentarer:

  1. Så jammen godt ut Lena. Fikk lyst å bake litt jeg nå, men det blir ikke i dag for nå er jeg på farten til Tønsberg. Møte og shopping med veninnen min står på planen.

    Ha en fin dag Lena!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bake kan man gjøre en annen dag - kos deg med shopping og venninnebesøk :-)
      Alltid deilig med litt nye impulser - kos deg, Janne :-)

      Slett
  2. Hei hei !
    Har nettopp prøvd denne fantastiske oppskriften :)
    De ble bare sååå gode :) Tusen takk for at du delte denne :)
    Hilsen Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre at du likte oppskriften :-)

      Slett
  3. Bamse og jeg laget disse kjempegode

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)