20 januar 2013

Ro i flokken


Tenkte jeg ville vise dere hvordan det går i fjøset om dagen..
Her ser dere en del "damer" som snart er "fødeklare".



Om 5 uker starter kjeeingen her på gården og jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig.
Selv om det etterhvert blir slitsomt og stå opp hver 2-3 time hver natt
for å ut og sjekke hvordan det står til..
Så er allikevel gleden så stor når det lille underet står der...helt nyfødt og klar for denne verden..
Det overveier alle nettene som jeg er så trøtt at jeg bare har lyst til å dra dyna over hodet
og legge meg til å sove igjen..


Men før kjeeingen setter igang - måtte vi gjøre litt forandringer på hvem dyr som går sammen.
Så nå har de fleste dyra fått nye båser og går sammen med de dyra de skal.
Etter hvert som geitene føder - blir den store båsen delt opp i 3 båser til - slik at det blir mest mulig ro for mor og barn.



Her er Mr. Nelson kommet seg inn i egen bås.
Han kom til oss i høst og er vår nye avls-bukk.
Så her er pappaen til alle kjeene som kommer til verden nå i våres.


Her bak kan dere skimte 2 av fjorårets bukke-kje.
Foran de igjen står det 3 kje fra fjoråret -
disse skal ikke parres før neste høst.


Her ser dere 5 andre geiter som går i egen bås.
Disse er født her på gården og 2 av disse er også førstegangsfødende i år.
Disse trenger å gå for seg selv - så ikke kampen om maten blir så stor.


Tilslutt er det Brutus og Baltazar.
De er kastrerte og går for seg selv i denne båsen.
Det som er så kjekt med disse gutta er at når geitene 
blir slippt utpå beite - 
så kan disse 2 få bli med..

Da ligger det ann til fredelige tilstander i fjøset 
så de vordende mødrene kan få ro de siste ukene før fødslene starter.






2 kommentarer:

  1. Så spennende!! :) jeg får geitene først i april, så blir ikke kjeeing hos oss før neste år :) blir endel ombygging i fjøset hos oss i sommer, så alt er klart til at det blir flere :) de er jo så herlige :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende :-) tenker jeg du gleder deg :-) de er så artige dyr så jeg er helt sikker på at du kommer til å kose deg med dem..
      Lykke til med ombyggingen i fjøset - det er så godt å ha det klart :-)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har lyst -
alltid hyggelig med et lite "spor" fra dere lesere :-)